خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/12/09 - 15:48
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
خضری:

مظلومیت و استقامت سردشت پس از سال‌ها روی پرده سینما رفت

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از عوامل سازنده فیلم درخت گردو، تصریح کرد: با ساخت این اثر مظلومیت و استقامت سردشت پس از سال‌ها روی پرده سینما رفت.

رسول خضری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ساخت اثر "درخت گردو" و نمایش آن در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر، اظهار کرد: این اثر هنری به مصائب و رنج‌های مردم بزرگ و غیور سردشت پرداخته و امروز یکی از رسالت‌های حوزه فرهنگ و هنر نمایش و یادآوری استقامت مردم در هشت سال جنگ تحمیلی برابر حملات ظالمانه دشمن بعثی به مناطق مختلف کشور از جمله مناطق کردنشین است.



نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مظلومیت مردم سردشت هیچ گاه به خوبی برای جهانیان و حتی مردم کشورمان تبیین نشده و گویی به ورطه فراموشی سپرده شده است، افزود: این اثر به خوبی مقاومت و استقامت مردم سردشت در برابر حملات شیمیایی صدام را در زمان جنگ تحمیلی را به نمایش می‌گذارد و از این جنایت جنگی علیه مردم غیر نظامی پرده برمی‌دارد.




















فیلم درخت گردو



وی اضافه کرد: بمباران شیمیایی سردشت در سال ۱۳۶۶ توسط نیروی هوایی عراق با استفاده از بمب‌های شیمیایی  صورت گرفت و چهار نقطه پرازدحام شهر سردشت مورد حمله شیمیایی قرار گرفت که در این حمله بیشتر از 110 نفر از ساکنان غیرنظامی شهر جان‌باخته و شهید شدند و بیش از 5 هزار تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.



نظیر حمله شیمیایی عراق به سردشت در تاریخ دنیا وجود ندارد



این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: نکته مهم این است که در آن زمان به دلیل نبود رسانه‌‎های آزاد در عرصه بین المللی و نبود شبکه‌های اجتماعی به فاجعه بمباران شیمیایی سردشت پرداخته نشد چرا که سردشت اولین شهر غیرنظامی است که مورد حمله شیمیایی قرار می‌‎گیرد که نظیر آن در تاریخ دنیا وجود ندارد.



خضری با تأکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از چنین آثاری که به ارزش‌های دفاع مقدس و مظلومیت اقوام در اقصی نقاط کشور می‌پردازد، حمایت کند؛ گفت: ایران در طول سالیان متمادی کشوری بوده که قربان تروریسم بین المللی بوده و ساخت چنین آثاری در عرصه بین الملل نیز حقانیت مردم و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را به اثبات می‌رساند.



درخت گردو باید به صورت بین المللی اکران شود



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن تقدیر از عوامل و سازندگان فیلم "درخت گرد"، تأکید کرد: مسئولان وزارت فرهنگ و سازندگان اثر باید با اکران این فیلم به ویژه در کشورهای مختلف از طریق رایزنی های بین المللی، مظلومیت ایران و اقوام ایرانی حافظ وطن را به نمایش بگذارند و در مجامع بین المللی نیز می‌توان به چنین آثاری استناد کرد./



خبرنگار: احسان کاظم زاده نظری



پایان پیام

  • کد خبر : 295700
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار